Prawo: Czego nie może samochód z LPG?

Posiadanie i użytkowanie samochodu z instalacją gazową to dla wielu kierowców spora oszczędność finansowa. Często można jednak zauważyć, że np. galerie handlowe zakazują takim pojazdom wjazdu na swoje parkingi podziemne. Czy działają w zgodzie z przepisami? Oto, co na ten temat mówi prawo.

Znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania reguluje m.in. rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, (Dz.U.2002.170.1393). Warto jednak zauważyć, że w akcie tym nie występuje znak, który zakazywałby samochodom z instalacją gazową wjeżdżania i parkowania na parkingu. Tym samym uznać należy, że skoro ustawodawca nie usankcjonował takiego zakazu, z punktu widzenia prawa o ruchu drogowym zignorowanie pojawiającego się zakazu przez kierowcę pojazdu nie niesie dla niego negatywnych konsekwencji w postaci mandatu.

Trzeba jednak wspomnieć o tym, że w świetle obowiązującego rozporządzania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80 poz. 563), nałożony został na zarządców nieruchomością obowiązek umieszczania przy wjazdach do garaży zamkniętych z podłogą znajdującą się poniżej poziomu terenu czytelnej informacji o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu parkowania w tych garażach samochodów zasilanych gazem płynnym propan-butan. Zapis ten obliguje zarządców do poinformowania kierowców w zaistniałych warunkach o możliwości lub niedopuszczalności parkowania. Jednocześnie przepis nie reguluje kwestii odpowiedzialności niezastosowania się do informacji zabraniającej wjazdu do garaży pojazdów z butlą LPG. Wobec czego na gruncie i tego przepisu kierowca nie może ponosić odpowiedzialności niezastosowania się do znaku, brak bowiem podstawy prawnej do wystawienia mandatu.

Obowiązujące normy prawne nie uprawniają co do zasady Straży Miejskiej, jak i Policji do egzekwowania zasad parkowania na terenach prywatnych oraz na terenach dróg wewnętrznych (z wyłączeniem strefy zamieszkania i strefy ruchu), jak również poza sytuacjami zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz sytuacji, gdy wynika to z istniejącego oznakowania. Nie można jednak zapominać, że wykroczenie zagrożone karą grzywny stanowi samowolne i niezgodne z przepisami prawa oznakowanie dróg wewnętrznych. Za drogi wewnętrzne należy zaś rozumieć parkingi, place przeznaczone do ruchu pojazdów, drogi rowerowe oraz drogi niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg.

Warto również odpowiedzieć na pytanie, czy właściciele (zarządcy) obiektu mogą samodzielnie kształtować ograniczenia parkingowe i np. zakazać wjazdu pojazdom z silnikiem wysokoprężnym. Otóż zasadniczo należy przyjąć, że jeżeli wolą właściciela jest zakaz parkowania pojazdów z silnikami Diesla na jego prywatnej posesji parkingowej, to jest to wyrażenie jego prawa do dysponowania własnością i należałoby je uszanować.


Dziękuję za pomoc prawnikom programu prawnicy.trynid.pl udzielających porad prawnych za pośrednictwem telefonu oraz mailowo, a w szczególności Pani adwokat Beacie Biernackiej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

Edycje specjalne w dwóch słowach: Pagani Zonda [część 2] Wyróżnij się z tłumu! Nietuzinkowe auta za 35-45 tysięcy złotych. Lexus RC 300h F Sport – test [wideo] Volvo V40 T4 190KM Momentum – test [wideo] Škoda Octavia RS 230 – test [wideo] Maciek testuje - Audi A4 2.0 TFSI Sport Line Marne dziennikarstwo Segment B w natarciu! Początek wielkich dylematów? Niepozorny typ Naprawa układów wtryskowych nowoczesnych silników Diesla Renault Clio dCi 110 Intens GT Line – test [wideo] Dacia Lodgy Stepway 1.2 TCe 115 S&S – test [wideo] TOP 5: Najgorsi następcy Wirujący kosmos Nissan GT-R - Godzilla jak wino Blachary Renault Mégane GT 1.6 TCe EDC 205KM – test [wideo] C-HR, miejski crossover Toyoty Miało być dobrze, a wyszło jak zwykle Mercedes-Benz V 250d AMG Line – test [wideo] Samochodowa ściąga Mercedes-Benz E 220d Kombi – test [wideo] Volkswagen Corrado Co przyniósł nam 2016 rok, czyli o przeszłości słów kilka

Popularne w tym tygodniu:

Ford Edge 2.0 TDCi 210 KM Twin-Turbo Sport – test [wideo] Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech 130 KM EAT6 More Life – test [wideo]