Klasyki jako świetna lokata kapitału
KDK • dawno temuSamochody zabytkowe budzą powszechny zachwyt gdziekolwiek się pojawią. Na widok pięknie utrzymanego klasyka niemal na każdej twarzy pojawia się szeroki uśmiech. Posiadanie takiego pojazdu daje właścicielowi olbrzymią radość i satysfakcję. Co więcej, jest to obecnie jedna z najlepszych form lokaty pieniędzy.
W ostatnich latach można zaobserwować prawdziwy boom na rynku samochodów zabytkowych. Aukcje klasyków cieszą się coraz większą popularnością, a ceny transakcji często przyprawiają o zawrót głowy. Co chwilę pojawiają się informacje na temat odkrycia unikatowych okazów legendarnych samochodów (w ostatnim czasie m.in. pierwszy egzemplarz Lamborghini Countach oraz jedno z najwcześniejszych Porsche 911), a nawet całych kolekcji (zeszłoroczne odkrycie we Francji — około 60 zabytkowych samochodów, m.in. Ferrari, Bugatti, Maserati, Delahaye, Delage, Talbot i Hispano-Suiza). Takie motoryzacyjne skarby stanowią inwestycję, na której nie można stracić. Wynika to z tego, że wartość klasyków szybuje w górę w zaskakującym wręcz tempie. Aby się o tym przekonać wystarczy przeanalizować cenniki samochodów zabytkowych z ostatnich lat. Najlepiej oprzeć się na wycenach z rynku niemieckiego, ponieważ Niemcy mogą się pochwalić największym i najlepiej rozwiniętym rynkiem klasycznych samochodów. Nasi zachodni sąsiedzi wprost uwielbiają wszelkie old- i youngtimery. W niemieckim Essen organizowane są również największe na świecie targi zabytkowej motoryzacji. Tegoroczną, 27 edycję tej imprezy odwiedziło w dniach 15–19 kwietnia około 190 tysięcy osób. Na sprzedaż wystawiono 2500 samochodów, było więc w czym wybierać. Dla każdego, kto poważnie myśli o zakupie klasycznego auta, Essen wydaje się obowiązkowym punktem poszukiwań.
Jaki samochód zabytkowy wybrać? Wybór konkretnej marki i modelu zależy oczywiście od upodobań i zasobności portfela nabywcy. Dla jednego spełnieniem marzeń będzie maleńki Fiat 500, inny nastawia się tylko i wyłącznie na potężnego, amerykańskiego „krążownika szos”. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto jednak zadać sobie pytanie w jaki sposób chcemy wykorzystywać naszego klasyka. Jeżeli samochód ma służyć do okazjonalnych, niedzielnych przejażdżek i być ozdobą zlotów, warto szukać rzadkich modeli, najlepiej w topowych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Takie auta mają największy potencjał kolekcjonerski. Inaczej wygląda sprawa, jeżeli klasyk ma być podstawowym samochodem w rodzinie, wykorzystywanym do codziennej jazdy. W takiej sytuacji najlepiej skupić swoją uwagę na samochodach wyprodukowanych nie wcześniej niż w latach 70-tych XX wieku. Ich eksploatacja nie będzie wiązać się z przesadnymi wyrzeczeniami. Co do wersji silnikowych, to warto postawić na odmiany z popularnymi i w miarę ekonomicznymi jednostkami napędowymi, które są łatwe w serwisowaniu i ewentualnych naprawach. Jeżeli chodzi o wyposażenie, to w miarę możliwości lepiej zrezygnować z elektrycznych „bajerów” - w tak leciwym pojeździe mogą one ulegać częstym usterkom, co będzie tylko zakłócać radość użytkowania naszego klasyka. Zdecydowanie lepiej postawić na prostotę i cieszyć się bezproblemową eksploatacją.
Decydując się na zakup samochodu zabytkowego do rozważenia pozostaje jeszcze kwestia jego stanu. Do wyboru są dwie opcje. Albo kupujemy samochód odrestaurowany (lub zachowany w świetnym stanie) albo auto, które wymaga odrestaurowania. W pierwszym przypadku trzeba jednorazowo wyłożyć znacznie większą sumę pieniędzy, jednak dzięki temu otrzymujemy pojazd gotowy do jazdy. W drugim przypadku za samochód na początku zapłacimy dużo mniej, jednak należy zdawać sobie sprawę, że przywrócenie mu dawnego blasku może pochłonąć masę środków finansowych i czasu. Części do klasyków często potrafią kosztować majątek i wymagają żmudnych poszukiwań. Jest to więc zadanie dla cierpliwych i zdeterminowanych osób. Jaka czeka za to nagroda? Z pewnością ogromna satysfakcja wynikająca z przywrócenia do życia zabytku na czterech kołach.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Aby samochód był prawnie uznany za zabytkowy powinien spełniać pewne kryteria. Mianowicie, musi mieć co najmniej 25 lat, nie być produkowany od 15 lat i posiadać minimum 75 % oryginalnych części, w tym najważniejsze podzespoły. Istnieją jednak pewne wyjątki. Jeżeli pojazd nie spełnia kryterium wiekowego może uzyskać status zabytkowego w następujących przypadkach: posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne; dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej; ma związek z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osiągnięciami sportowymi; jego użytkownikiem była ważna osoba; posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany; został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji. Procedura rejestracji samochodu jako zabytkowego rozpoczyna się od sporządzenia przez rzeczoznawcę dokładanego opisu pojazdu (tzw. białej karty). Na tej podstawie Wojewódzki Konserwator Zabytków wydaje decyzję o wpisie do ewidencji zabytków. Następnie należy wykonać bezterminowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów. Ostatnim krokiem jest udanie się do wydziału komunikacji w celu uzyskania żółtych tablic rejestracyjnych.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze