Przebieraj, wybieraj, układaj prawie jak z klocków - Citroen C3 Aircross [wywiad]

Kupując nowy samochód każdy chciałby mieć możliwość wybrania jego jak największej ilości elementów i dopasowania go pod siebie. Citroen potraktował personalizację modelu dosłownie i zaoferował Citroena C3 Aircrossa w 90 kombinacjach kolorystycznych i 5 tonacjach wnętrza. Nie zapomniał również o wysublimowanych technologiach.

Citroen C3 Aircross

Citroen C3 Aircross ((c) kdk.pl)

Jak poznajecie, jako dealer, nowy model? W tym przypadku C3 Aircrossa.
Marek Kiedziuch
(Dyrektor Handlowy w firmie MW Wanicki): Około dwóch miesięcy przed wprowadzeniem modelu do sprzedaży przechodzimy szkolenie on-line. Następnie, przez importera, organizowane jest szkolenie stacjonarne – przeważnie w Polsce – gdzie poznajemy samochód naocznie oraz odbywamy nim jazdy. Do dyspozycji, oprócz naszego modelu, mamy również modele konkurencji, tak abyśmy mogli poznać różnice między nimi. Takie szkolenie z reguły trwa dzień lub dwa.

Citroen C3 Aircross i Opel Crossland X to bliźniacze modele. Czy klienci je porównują?
Tak, to faktycznie podobne modele, produkowane są nawet w tej samej fabryce – w Saraggosie w Hiszpanii. Nie spotkałem się jednak z takimi porównaniami u klientów. Dużo osób nie ma jeszcze świadomości, że Citroen i Opel należą do tego samego koncernu.

Nie obawiacie się, że pomiędzy C3 Aircrossem, a C4 Cactusem (który przeszedł właśnie lifting) dojdzie do wewnętrznej konkurencji?
Nie. To modele skierowane do innych grup odbiorców. Nie zdarzyło się, aby klient zainteresowany C3 Aircrossem porównywał ze sobą te samochody i w konsekwencji tego zamiast C3 Aircross wybrał C4 Cactusa.

Citroen C3 Aircross

C3 Aircross to samochód przeznaczony głównie do miasta. Producenci, szczególnie w miejskich modelach takich jak ten, odchodzą od silników Diesla. Tutaj jest oferowany. Jakim cieszy się zainteresowaniem?
Faktycznie C3 Aircrossa można nazwać miejskim crossoverem, lub małym SUV-em czyli samochodem przeznaczonym do poruszania się zarówno po mieście, ale również samochodem skierownym do osób ceniących sobie aktywny tryb życia, a więc często korzystających z wyjazdów weekendowych oraz wakacyjnych długich wyjazdów. W jego przypadku rzeczywiście widzimy, iż klienci chętniej wybierają silniki benzynowe niż Diesla. Wynika to również z faktu, iż obecne silniki benzynowe PureTech osiągnęły poziom ekonomi użytkowania zbliżony do silników Diesla. Nie zgodzę się jednak, że klienci przestali kupować modele z silnikami Diesla. Wszystko zależy od przeznaczenia samochodu. Przykładowo, model Berlingo dalej, w zdecydowanej większości, kupowany jest z silnikiem Diesla.

Przejdźmy do szczegółów C3 Aircrossa. Przesuwana tylna kanapa dostępna jest we wszystkich wersjach?
Nie. Niedostępna jest w wersji Live. W pozostałych stanowi standardowe wyposażenie.

C3 Aircross nie ma Airbumpów (znanych z modelu C4 Cactus) nawet w opcji, pytają klienci o to rozwiązanie?
Nie mieliśmy takich zapytań ze strony klientów. Z racji tego, że to zupełnie inny model, znajdujący się w innej klasie klienci nie utożsamiają tego samochodu z Airbumpami

Jak działa system Grip Control i czy rzeczywiście można go traktować jako substytut napędu 4×4, którego w C3 Aircrossie nie ma nawet w opcji?
Działa znakomicie i faktycznie można odnieść wrażenie jakby samochód posiadał napęd na wszystkie koła. Sam na szkoleniu miałem możliwość przekonania się o jego skuteczności. Z premedytacją wjechałem w piasek powodując „zakopanie się” samochodu. Po wybraniu trybu „piasek” system zmienił charakterystykę momentu oraz jego rozdział pomiędzy dwoma przednimi kołami, tak aby uzyskać maksymalną przyczepność. Efektem było, iż po kilkudziesięciu sekundach wyjechałem z piaskowej pułapki. System Grip Control posiada 4 tryby podstawowe wyboru nawierzchni; standard, „piasek”, „śnieg – lód” i „teren” oraz możliwość wyłączenia systemu.

Citroen C3 Aircross

Jak działa Hill Assist (system ułatwiający zjazd ze stromych wzniesień)? Puszczamy gaz i hamulec, a auto samo dobiera odpowiednią prędkość przy zjeździe?
Dokładnie tak. Samochód monitorując nachylenie terenu sam ustala bezpieczną prędkość zjazdu, nie powodując równocześnie zadławienia silnika. Naszym zadaniem, jako kierowcy, jest tylko odpowiednie kierowanie.

Czy możemy ustawić jakie informacje ma wyświetlać Head-Up Display (kolorowy)?
Niestety nie. Na wyświetlaczu Head-Up wyświetlane są najważniejsze informacje,
takie jak prędkość czy ustawienia tempomatu. Pojawiają się również ostrzeżenia przed możliwą kolizją i wskazania nawigacji, jeżeli samochód jest w nie wyposażony.

Skoro wspomniał pan o nawigacji. Jedną z jej funkcji jest dostarczanie kierowcy informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Czy, aby ta funkcja działała, wymagane jest np. podpięcie telefonu komórkowego z włączonym internetem?
Wyświetlanie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym jest standardową funkcją naszej fabrycznej nawigacji i ze strony kierowcy nie jest wymagane posiadanie jakichkolwiek dodatkowych urządzeń lub wykupionych abonamentów.

Active Safety Brake (system awaryjnego hamowania) jest aktywny od prędkości 5 km/h. Do jakiej?
W zakresie od 5 do 85 km/h system, gdy wykryje zagrożenie, ostrzeże o nim kierowcę. W razie braku jego reakcji automatycznie wyhamuje samochód. Powyżej 85 km/h system ostrzeże kierowcę i wspomoże hamowanie tak by maksymalnie złagodzić skutki uderzenia.

Citroen C3 Aircross

Zgodnie ze specyfikacją alarm niezamierzonego przekroczenia linii jest aktywny od 60 km/h. Jak działa i do jakiej prędkości jest aktywny?
W momencie przecięcia linii pasa ruchu bez użycia kierunkowskazu, system za pośrednictwem sygnału dźwiękowego i komunikatu graficznego informuje nas o tym. Szczerze mówiąc poruszając się modelem wyposażonym w powyższy system, był on aktywny w pełnym zakresie prędkości. Mam wrażenie, że również poniżej 60 km/h.

System nas tylko informuje, czy próbuje wrócić na wcześniej zajmowany pas ruchu?
Tylko informuje.

System monitorowania koncentracji kierowcy sprawdza poziom jego uwagi w czasie jazdy. Na jakiej zasadzie działa?
Między innymi za pośrednictwem zamontowanej w kabinie kamery skierowanej na kierowcę, która rejestruje jego zachowanie sprawdzając m.in. zachowanie jego oczu, czy reakcję kierowcy na sytuacje na drodze. Jeżeli system uzna iż kierowca wykazuje oznaki przemęczenia pojawi się odpowiednia sygnalizacja sugerująca zatrzymanie się na postój.

System wspomagania ruszania na wzniesieniu działa tylko do przodu, czy do tyłu również?
W obu przypadkach. System monitoruje kątowe pochylenie samochodu tak w przód jak i tył. Tym samym jeżeli zjeżdżamy drogą, zatrzymamy się i włączymy bieg wsteczny np. żeby zaparkować, system również zadziała przytrzymując na 2 sekundy hamulec.

Citroen C3 Aircross

Obecnie ceny zaczynają się od 52 900 do 85 700 PLN, jednak nie trzeba się bardzo starać żeby finalna cena była wyższa niż 100 000 PLN. Często klienci doposażają wybrany egzemplarz? Jaki najdroższy został zakupiony?
Faktycznie klienci lubią doposażać wybrany model. Wybierają jednak te opcje, które będą im przydatne w trakcie użytkowania samochodu. Wartość najdroższego egzemplarza C3 Aircrossa wynosiła ponad 95 000 PLN, ale na pewno nie przekroczyła 100 000 PLN.

Decydując się na zakup C3 Aircrossa mamy do wyboru 90 kombinacji kolorystycznych i 5 tonacji wnętrza. Ile faktycznie jest wybieranych przez klientów?
W praktyce klienci korzystają z mniejszej palety. Oczywiście ludzie lubią mieć wybór i dobrze, że taki im umożliwiamy, jednak jeżeli konfigurujemy już konkretny egzemplarz okazuje się, że osoby w zdecydowanej większości są tradycjonalistami. Warto zaznaczyć, że wybór konfiguracji modelu przez klienta nie ma wpływu na długość oczekiwania na odbiór samochodu. Z reguły od momentu podpisania umowy do odbioru auta mija nie więcej niż trzy miesiące.

Jednym z zarzutów wobec marki jest fakt, że jej design szybko się starzeje. Jak często zatem ludzie wymieniają Citroena na Citroena?
Nie zgodziłbym się ze stwierdzeniem, że design Citroena szybko się starzeje. Wielokrotnie modele Citroena swoim wyglądem wyprzedzały modowe trendy a co za tym idzie były atrakcyjne stylistycznie nawet po kilku latach obecności na rynku. Przykładem może być model C5 trzeciej generacji, który przez 10 lat sprzedaży przeszedł dwa tak niewielkie faceliftigi, że klienci nawet tego nie zauważali. Istotnie minęły już czasy, kiedy ludzie kupowali samochód i jeździli nim przez parę pokoleń. Obecnie wszystko zależy od modelu i jego przeznaczenia. W przypadku samochodów użytkowych (np. Berlingo, Jumper) z reguły wymiana samochodu następuje w momencie zakończenia jego finansowania. W przypadku samochodów osobowych też często tak bywa. Wydaje mi się, iż wpływ na częstotliwość zmiany samochodu mają również obecne warunki jego finansowania, jak np. oferowany w salonach Citroena program SimplyDrive.

Co to jest za program?
Jest to program finansowy w ramach którego klient użytkuje wybrany model samochodu za kwotę stanowiącą de facto utratę jego wartości. Wybierany jest okres finansowania wynoszący 36 lub 48 miesięcy, pierwsza wpłata mogąca wynosić od 0 do 30% oraz maksymalny roczny przebieg (nie mniejszy niż 10 000 kilometrów). W ramach miesięcznej raty może być zawarte również ubezpieczenie jak i serwis. Po zakończeniu umowy klient ma do wyboru: wykupić samochód za ustaloną w trakcie podpisywania umowy kwotę (chyba, że egzemplarz jest ponadnormatywnie zużyty — wtedy robiona jest rekalkulacja), oddać samochód równocześnie wybierając nowy model z salonu, lub po prostu zwrócić eksploatowany egzemplarz dealerowi.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

Infiniti Q60S 3.0t Sport Tech – test [wideo] Renault Captur Energy dCi 110 XMOD – test [wideo] Historia pewnego roadstera - BMW Z1 Honda Civic 1.6 i-DTEC 120 KM Executive – test [wideo] Jak dealerzy przygotowywani są do sprzedaży Megane R.S. Škoda Karoq 2.0 TDI 150 KM 4×4 DSG Style – test Lexus LC 500 – test Lexus LC 500h – test [wideo] Mercedes-Benz CLS 400d 4MATIC – test [wideo] Kia Stonic 1.4 DOHC 100 KM XL – test [wideo] Defender Works V8 na 70-lecie Land Rovera Fiat 500C 1.2 69 KM 60th Anniversary – test [wideo] Ayrton Senna Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic – test [wideo] Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC – test [wideo] Prawo: Rękojmia, co należy wiedzieć Legenda Bugatti Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 KM A6 Titanium – test [wideo] Mazda CX-5 2.2 SKY-D 175 KM 6AT AWD SkyPASSION – test [wideo] Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI 125 KM DSG Monte Carlo – test [wideo] Czy Alpine zagrozi Porsche i Alfie Romeo? Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 KM Titanium – test [wideo] Lexus NX 300h Prestige – test [wideo] Volvo S90 D4 190 KM Inscription – test [wideo]